Pokročilá práce a správa tabulkových dat
Každý web sice umožňuje základní práci s HTML tabulkami, ale má to své limity. Pro pokročilou správu dat exituje více řešení, přičemž toto je vhodné pro asi nejčastěji požadované funkce. Tím jsou správa kontaktních osob a telefonní seznamy v případě webů, které pro tyto účely nemají ucelený systém včetně automatických importů z IS společnosti / instituce.
Správa tabulek je přístupná v levém menu WordPressu stejně jako cokoli ostatního. Zde jsou všechny vytvořené tabulky které lze zpětně upravovat, nebo vytvářet nové.
Výhody pokročilé práce s tabulkami jsou následující:
- snadná editace tabulek bez znalosti HTML
- opakované vložení jedné tabulky na různé strany webu pomocí jejího čísla (shorcode, např. [table id=2 /]) který je vidět přímo v editaci tabulky
- jednotná správa obsahu tabulky i když je na webu zveřejněna na více stranách
- možnost vyhledávání a filtrování dat v tabulkách návštěvníky webu
V případě VAS se tabulky využívají zatím jen omezeně. Jedná se vždy o tabulku s jednou buňkou, do které jsou vloženy kontakty dané divize. Zbytek manuálu je určen pro běžnější využití jako je práce s telefonními seznamy apod.
Vytváření nových tabulek
Vytvářet nové tabulky mohou běžní redaktoři vložením nové tabulky v záložce „Ad new“ kde zadají počet řádků a sloupců nové tabulky. Následuje často zdlouhavé vyplňování údajů, je-li tabulka rozsáhlá.
Modul však umožňuje vkládání tabulek pomocí jejich importů, což jejich zveřejnění může výrazně zrychlit a zjednodušit. Je ale otázka, zda se ještě jedná o práci běžného redaktora. Importy složitých a rozsáhlých tabulek mohou realizovat spíše IT správci.
Podporované formáty pro import tabulek:
- CSV (MS Excel)
- HTML (Tabulka např. z jiného webu)
- JSON
- XLS (MS Excel)
- XLSx (MS Excel)
Importované tabulky může být potřeba dolaďovat a upravovat. Proto je doporučena součinnost s tím, kdo je obeznámen s úpravami tabulek ve formátu, ze kterého jsou importovány. Minimálě je vhodné před exportem tabulky z Excelu vymazat maximum formátování které se týká vzhledu. Ohraničení, zarovnávání, barvy a typy písem si každý web řídí z vlastních CSS stylů, takže cokoli z toho je přeneseno z jiné aplikace působí problémy.
Stejně tak HTML tabulky je vhodné vyčistit od všech formátovacích značek z původního webu. Naopak je možné vzhled tabulek dolaďovat až po importu. Nejčastěji se jedná o nastavení responzivního chování tabulek na mobilech a tabletech. Stejně tak je možná hromadná úprava řádků i sloupců. V případě sloupců se krom zarovnání dat nejčastěji nastavuje optimální poměr jejich šířek v procentech.
Vkládání tabulek na strany a články webu
Připravené tabulky se na webu nezobrazují automaticky. Záleží čistě na redaktorovi, na které strany je umístí, nebo jsou-li součástí nějaké nové aktuality.
Každá uložené tabulka dostane svůj zkrácený název, jehož součástí je pořadové číslo chronologicky dle jejího vytvoření. Jedná se o tzv. „ShortCode“. Viz ukázka:
[table id=2 /]
Tento ShortCode (krátký kód) v ukázce značí, že tabulka byla vytvořena jako druhá. ShortCode je zobrazován u každé tabulky a je určen pro kopírování na stranu webu, kde se má tabulka zobrazovat.
V zadní redakci je nakopírovaný ShortCode vidět stejně jako zde mezi odstavci textu dané strany nebo článku. Na veřejné části webu se však vykreslí požadovaná tabulka se všemi údaji, možnostmi hledání, třídění a filtrování, viz náhledy zadní redakce a webu:
Ukázka hotové tabulky v modulu „TablePress“ s modře zvýrazněným ShortCode (na hoře), který se kopíruje do obsahu strany nebo článku.
Ukázka vloženého ShortCode tabulky v redakci webu na kontaktní straně jak ho vidí redaktor.
Ukázka kontaktní strany, jak ji vidí návštěvníci webu: